donderdag 20 juni 2013

Eigen les met beeldmateriaal bij les 8

Lesfasenmodel 
Voorbereiding *
Context
Belevingswereld
Het verhaal vertellen van de mooiste vis van de zee. Aan de hand van het verhaal hebben we het met de kinderen erover of ze wel eens een vis hebben gezien? Zo ja hoe zag deze eruit? Heb je nog meer soorten vissen? Dikke of dunne? Welke vormen hebben vissen? Dit bespreek je met de kinderen. 




Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden:
De kinderen tekenen een vis die ze daarna gaan beplakken met verschillende stukjes papier als schubben. Ze mogen zelf kiezen of ze een dikke, een kleine, een grote of een dunne vis maken.  De randvoorwaarden zijn wel dat de vis een staart, vinnen en schubben  heeft. De vis zwemt in de zee.
Doelen
Beeldend doel:
De vorm van een vis tekenen

Technisch doel:
Sits papier, krijt

Receptie
/Oriëntatie *
Introduceren
Beeldcultuur:Hoe ziet een vis eruit? Wat is de vorm van de vis? Heb je verschillende soorten vissen? Groot of klein, dik of dun? Dit laten zien aan de hand van plaatjes via het smartbord en het prentenboek de mooiste vis van de zee




Beeldaspecten:Vorm, de kinderen leren te kijken naar de vorm van verschillende vissen. Maken uiteindelijk zelf een vis, met de vorm die zij het leukst/mooist vinden.


Informeren
Beeldbeschouwen
Bespreken van de afbeelding. Wat zie je? Welke vormen? Wat valt je op?
*
Instrueren
Beeldend Probleem
Hoe ziet een vis eruit? Wat voor vormen heeft een vis?
Productie
/Uitvoering
Observeren
Beeldend Vermogenassociatie à ze vergelijken het met iets wat ze al kennen.

Begeleiden
Werkprocessenop een blauw A4 blad tekenen de kinderen met krijt de vorm van de vis (staart, lijf, vinnen, kop). Daarna mogen de kinderen het sits papier scheuren in verschillende kleuren en op de vis plakken. Dit stellen de schubben voor. Ze tekenen als laatste met krijt een oogje. En de kop van de vis wordt ook ingekleurd met krijt.

Afronden
TijdsmanagementVerhaal vertellen: 10 minuten
hebben over vormen van vissen: 10 minuten
Kinderen tekenen een vis: 20 minuten
Laten zien van tekeningen en nabespreken:10 minuten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten